My way or no way...

Nu har Emelie kommit in i en ny fas i livet. Det är fasen "My way or no way". Det är både kul och fruktansvärt frustrerande för både Emelie och vi föräldrar. För tillfället så vill hon göra allting själv, även fast hon inte kan det. Detta resulterar i en skrikande bebis och två väldigt trötta vuxna.

Jag har förståelse i att hon måste känna en stor frustration i att inte kunna äta själv och att hon inte får upptäcka alla saker och platser hon vill. Jag försöker att låta henne upptäcka och göra så mycket som möjligt själv. Men vissa saker är helt enkelt omöjligt att låta henne göra själv. 
Hon äter exempelvis gröt till frukost. Först så gick det helt okej att jag matade henne. Sen så ville hon själv ha en sked och försöka äta med, samtidigt som jag kunde mata henne också. Men för ca. 2 veckor sedan så totalvägrar hon att gapa om jag matar henne. Suck... Det är som sagt jätteroligt att hon vill utvecklas och göra saker själv. Hon har äntligen blivit intresserad av att stå upp dessutom. Men det är också väldigt jobbigt med ett litet barn som strätar emot precis allt man försöker göra om det inte är på det sättet hon vill. 
Fast jag antar att detta är livets gång och förhoppningsvis så blir det bättre så småningom när hon fått träna mer på saker och på så sätt kan vara mer självgående. Tills dess så får vi försöka bita ihop och vara så stöttande och uppmuntrande som vi bara kan för Emelie  och hennes utveckling. Älskade, bångstyriga unge ❤




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0