3 äggstra bra tips ;)

Ägg är en råvara som är så mångsidig och användbar. Ägget kan både ha huvudrollen i rätten, men lika så en liten biroll. Man kan steka, koka och pochera ägg. Man kan till och med äta det rått. Som sagt, ägg är verkligen en mångsidig råvara och enbart fantasin sätter gränser för vad man kan göra med det :)
Jag tänkte dela med mig av 3 tips om just ägg, som jag hoppas att ni ska ha nytta av.

1. Detta lärde jag mig av min vän Emma, och detta trick förändrade hela mitt liv! Hehe eller, nja, jag överdriver nog lite nu ;) Men det är ett oerhört användbart trick. Om det skulle komma med lite äggskal när du knäckt ditt ägg så kan man använda en annan del av äggskalet för att "fiska" upp den oönskade biten av skal i ägget. Hur många gånger har man inte stått med en sked eller fingret och svurit för att man inte får upp den jäkla lilla biten av skal hehe.

2. Tips nummer 2 är; knäck äggen mot en platt yta för att minska risken för att få med bitar av äggskalet. Som många andra så har jag alltid knäckt mina ägg på ex. en bunke eller någon annan kant. Men detta gör att äggskalet tryckt uppåt och in i ägget, vilket gör det mer sannolikt att man får med bitar av skalet ner i ägget. 

3. Temperaturen på ägget har en stor betydelse för hur slutprodukten blir. Om man till exempel bakar med ägg och vill ha en fluffig kaka så är rumsvarma ägg det bästa. Kalla ägg expanderar nämligen mindre än rumsvarma ägg, vilket kan vara bra när man ex. bakar macarons. 
Det är även viktigt att tänka på temperaturen på andra råvaror som tillsätts till ägg, till exempel smält smör som man ofta tillsätter vid bakning. Om smöret är för varmt så börjar man tillaga ägget.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0