Nyttiga chokladbollar med dadlar

 
Idag lyckades jag att få min nya matberedare att fungera och jag fick äntligen testa på att baka dessa "nyttiga" chokladbollar. Min fina klasskamrat Martina tog med sig sådana till basgruppsmötet en dag, och jag tyckte det var ett mycket bra alternativ om man vill ha något gott till fikat men samtidigt dra ner på socker och fett. Jag har inte riktigt koll på hur mycket av allt jag hade i, jag testade mig fram tills det blev en smet som liknar traditionella chokladbollar. Men jag kommer skriva ett recept på ett ungefär hur mycket jag hade utav alla ingredienser.
 
Recept Ca. 12st medelstora bollar
 

- 350g dadlar (glöm ej att plocka ur kärnorna)

- 1/2dl starkt kaffe
- En näve cashewnötter
- 4msk Kakao
- 2dl havregryn
- Kokos
 
How to do??

1. Börja med att mixa dadlarna och kaffet till en relativt slät smet, tillsätt sedan
cashewnötterna och mixa tills nötterna blivit något hackade.

2. När du är nöjd med konsistensen på smeten, blanda ner kakao och havregryn och blanda ihop.
3. Ställ smeten i kylen en stund för att den ska bli lättare att rulla till bollar som sedan rullas i kokos.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0