Poffertjes / Holländska minipannkakor

 
Under min semester i Holland upptäckte jag dessa farligt goda små pannkakor. I Holland heter de poffertjes och serveras traditionellt med sirap, florsocker och en klick smör. Själv tycker jag inte om när det är smör på. Jag är inte direkt förtjust i smör. Men sirap och florsocker är riktigt gott att ha på. Något annat som är väldigt gott till är jordgubbar och grädde. Så om du gillar pannkakor, så är detta ett måste. Jag är egentligen inte jätte förtjust i pannkakor, men dessa är himelskt goda! Och dessutom löjligt enkla och billiga att tillaga. Här nedan kommer receptet.
 
 3,5 dl mjölk
50g smör
9g jäst (till söta degar)
3 dl vetemjöl
2 krm salt
smör till stekning
 
How to do??

1. Värm mjölken till fingervarmt, 37 grader. Tillsätt smöret och rör tills det smälter. Häll lite av mjölkblandningen över jästen och rör tills jästen lösts upp. Tillsätt resten av mjölken.

2. Blanda salt och mjöl. Tillsätt mjölkblandningen och vispa till en jämn smet. Täck smeten med en handduk och låt jäsa på varm plats ca 1 timme.

3. Jag misstänker att ni inte har en poffertjespanna. Men istället kan man steka de i en vanlig stekpanna. Använd ett matskedsmått för att få lagom mycket smet. Stek de gyllenbruna på båda sidorna.

 

Eet smakelijk ;)

Emilie
2013-07-01 @ 13:31:09
URL: http://www.hittarecept.se

Hej!

Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

Med vänlig hälsning,

Emilie
Hittarecept.se




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0